Myślenie uczniów stało się w ostatnim czasie zagadnieniem niezkle ważnym. Przed pedagogiką i psychologią postawione zostało zadanie podniesienia jakości nauczania w szkole. Oznacza to, zwłaszcza, konieczność podwyższenia poziomu wiedzy, umiejętności i nawyków opanowywanych przez dzieci w procesie przyswajania materiału szkolnego.
Konspekt zajęcia z edukacji matematycznej w klasie III prowadząca Lucyna Roeske
Temat zajęcia : Rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi sposobami
Cele : - Ukazanie uczniom różnych sposobów rozwiązania tego samego zadania . - Wyrabianie sprawności rachunkowych . - Ujmowanie rozwiązania w jednym zapisie . - Kształcenie umiejętności rozwiązywania równań odpowiadających zadaniom tekstowym o dwóch działaniach typu 4 * x + 5 = 65 . - Wyzwolenie ciekawości poznawczej i radości z możliwości zaprezentowania własnego rozwiązania .
Środki dydaktyczne - zegar ,oś liczbowa , rebus "Kij ma 2 końce", koperty dla każdego ucznia zawierające : paseczki papieru (imitujące żyłkę),graf- tabelki do ćwiczeń w rachunku pamięciowym , tekst zadania na maszynopisie , karty pracy Matematyka klasa III Część 2
Organizacja pracy : zbiorowa , indywidualna jednolita indywidualna zróżnicowana .
Metody : słowna , oglądowa , samodzielnej pracy uczniów , problemowa, ćwiczeń praktycznych
PRZEBIEG I. Czynności organizacyjne . 1.Powitanie . 2.Podanie zadań : - Na dzisiejszym zajęciu będziemy rozwiązywali zadania tekstowe różnymi sposobami . - Będziemy próbowali ujmować rozwiązanie zadań w postaci równania . II . Ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie i rachunek pamięciowy . - Dzisiejsze zajęcie rozpoczniemy od rozwiązania rebusu . Odczytajcie hasło . ( Nauczyciel przypina rebus na tablicy ) - "Kij ma 2 końce" 1. ZADANIE FIGIELEK - Ile końców mają 2 kije ? - Ile końców mają 4 kije ? - Ile końców ma 6 kijów ? A ile 5 i pół kija ? 2. ZADANIE ŁAMIGŁÓWKA - Kiedy patrząc na cyfrę 3 mówimy 15 i nikt nie zwraca uwagi , że popełniliśmy błąd ? - Odczytajcie , co wskazuje zegar . ( Jest godz. 10.15 ) - Zwróćcie uwagę na wskazówkę minutową . ( Wskazówka minutowa stojąca na cyfrze 3 oznacza 15 minut po którejkolwiek godzinie ) - Po zajęciu spróbujcie zadać podobną łamigłówkę koledze . 2. ZADANIE - ĆWICZENIE LICZBOWE - RACHUNEK PAMIĘCIOWY - Wyjmijcie z koperty kartę oznaczoną nr . 1 i wykonajcie polecenie III Rozwiązanie zadania tekstowego . Wyjmijcie z koperty kartę nr 2 . 1.Przeczytajcie po cichu tekst zadania . Na szkolną zabawę choinkową trzeba udekorować salę . Do zaczepienia serpentyn i girland z bibułki zakupiono 65 m cienkiej żyłki , którą trzeba pociąć na 4 części tak , by trzy części były równej długości , a czwarta o 5 m dłuższa od pozostałych . Po ile metrów będę miały krótsze części żyłki ? 2 . Proszę uczniów o głośne odczytanie zadania . 3. Które słowa w tekście są niezrozumiałe ? 4. Kto wypowie treść zadania własnymi słowami ? ( U . przedstawia treść zadania ). 5.ANALIZA ZADANIA - Co jest dane ? - Co mamy obliczyć ? 6 . ROZWIĄZANIE ZADANIA ZA POMOCĄ KONKRETÓW - Uczniowie otrzymują paseczki papieru . ( Umawiamy się , że ten wąski kawałek papieru jest całą żyłką o dł. 65 m . STWORZENIE SYTUACJI PROBLEMOWEJ ( SFORMUŁOWANIE PROBLEMU ) - Co zrobiliście , aby otrzymać 4 kawałki żyłki o długościach podanych w pytaniu? - Jak podzielić pozostałą długość żyłki na 4 równe części ? Uczniowie objaśniają i wykonują czynności na paseczkach . Najpierw odmierzamy i zaznaczamy 5m (5 cm ). Następnie złożymy pasek na połowe , a potem jeszcze raz na połowę . 7 ROZWIĄZANIE RYSUNKOWE N. rysuje na tablicy . 5cm Przedstawcie na rysunku kolejne czynności . 8.ROZWIĄZANIE SŁOWNE Wymieńcie kolejne czynności , które należało wykonać . Najpierw od długości 65m odjęliśmy przez zagięcie paska 5 m . Pozostałe 60 m żyłki podzieliliśmy na 4 równe kawałki . 9. ROZWIĄZANIE ARYTMETYCZNE Zapiszcie rozwiązanie zadania . U . samodzielnie zapisują 65 - 5 = 60 60 : 4 = 15 10. ROZWIĄZANIEN W JEDNYM ZAPISIE ( 65 - 5 ) : 4 = 60 : 4 = 15 Dlaczego w tym zapisie potrzebny jest nawias ? 11. ZILUSTROWANIE ROZWIĄZANIA ZA POMOCĄ GRAFU - DRZEWKA ( 65 - 5 ) : 4 = 60 - Kto potrafi przedstawić zapis (65 - 5 ) : 4 na drzewku 12. ROZWIĄZANIE ALGEBRAICZNE Popatrzmy jeszcze raz na nasz rysunek . Jak można zapisać długość odcinków nieznanych ? 65 m - długość żyłki x m - dł. każdego krótszego kawałka żyłki 5 m - o tyle jest dłuższy ostatni kawałek żyłki .
x X X X 5m
Kto potrafi zapisać rozwiązanie w formie równania ?Jak zapisać sumę jednakowych składników x ? Na podstawie analizy rysunku U . zapisują równanie : x+ x + x + x + 5 = 65 4 * x + 5 = 65 13 . ROZWIĄZANIE NA OSI LICZBOWEJ N . rysuje na tablicy oś liczbową . - Kto potrafi przedstawić rozwiązanie na osi liczbowej ? 14. Rozwiązanie zadań z karty pracy ucznia str. 17. 18.(zadanie nr 5, 6 ) IV Podsumowanie zajęcia . - Czego nauczyliśmy się dzisiaj ? - Wyliczmy sposoby , którymi posłużyliśmy się w rozwiązywaniu zadań tekstowych . V Zadanie pracy domowej . I poziom zadanie nr1 i 4 - karta pracy str 17 II poziom zadanie nr 2 i 5 - karta pracy str 17. |